É

Aleppo & Damascus - SyriŽ

30 oktober - 5 november 2007

Tourverslag Jan Akkerman Band

Aleppo en Damascus, Syrië, vertrek op 30 oktober 2007, retour op 5 november 2007

30 oktober

Met een leuk reisschema voor de boeg (Amsterdam-Frankfurt-Amman-Damascus-Aleppo) vertrokken we vol goede moed richting het Midden-Oosten. 15 uur later stonden we moe-gevlogen op het vliegveld van Aleppo, Syrië.
Na al het nodige papierwerk te hebben ingevuld op het vliegveld van Aleppo werden we (met onze net verkregen visa) opgehaald door Firaz, medewerker van de Nederlandse Ambassade. Hij bracht ons, naar een bij een prachtig oud hotel midden in Aleppo, verborgen in een steegje achter een deur zonder naam of nummer.

straatnaam van ons hotel

31 oktober
Na een goede maaltijd in een lokaal restaurant en een goede nacht slapen waren we helmaal klaar voor het concert op de 31e oktober. Dit vond plaats in het “directorate of Culture, Sab a Barat. Er bleek nog meer plaats te vinden voor ons concert uit, dus hadden we een vroege soundcheck. Improviseren hoort bij ons vak en dat kwam goed uit want met geluid, versterkers, keyboard was het toch wel even zoeken naar de juiste “sound”. Na dit alles zijn we teruggelopen naar ons hotel.

´s avonds weer terug voor het concert dat zou beginnen om 20:30; werd uiteindelijk 21:00. Twintig minuten lang speelde Jan akoestisch voor een een goed gevulde zaal die zeer enthousiast reageerde. Met de band erbij gingen we nog anderhalf uur en een toegift of twee door. Het publiek was een mooie mix van culturen en godsdiensten; mensen met jeans zaten naast moslima´s met hoofddoek met z´n allen mee te swingen op de muziek. Na afloop waren er de foto en handtekeningsessie en gesprekken met lokale muzikanten, maar ook met Nederlanders die in Syrië verblijven of wonen. Ook deze avond na afloop weer genoten van de fantastische Syrische keuken!!

1 november

In de ochtend was het de bedoeling dat er een kleine masterclass door Jan zou worden gegeven…………….maar…….of dat nu helemaal was doorgekomen bij het publiek de avond ervoor?? Er kwamen twee jonge gitaristen opdagen (geen gitaar mee), die we uitnodigden met ons mee te gaan naar het hotel om wat te komen jammen op de binnenplaats. Bleek later dat er twee hotels met dezelfde naam waren in de stad, dus: na een paar uur wachten en enkele (sterke Syrische) kopjes koffie later, geen gitaristen bij ons hotel. Zo belandden wij iets eerder dan gepland, bij de citadel van Aleppo. Blijkt dat we dan toch even in een van de oudste steden ter wereld te zitten; al zo´n tienduizend jaar wonen hier mensen…….!! Rokend en al.

2 november

Een reisdag van Aleppo naar Damascus stond die dag op het program. Er was uiteraard ook iets cultureels gepland die dag…..het al-maarah Museum. Prachtige mozaïeken van meer dan duizend jaar oud.

Na een uurtje of zes rijden arriveren we in “Old Damascus” ons hotel voor de komende dagen. Midden in de oude stad en op loopafstand van het paleis waar we spelen. Overal om ons heen een wirwar van smalle straatjes, heel veel kleine winkeltjes, vol van mensen, auto´s, geuren, etc.

3 november

Na overdag rondgelopen te hebben door het oude Damascus, was ´s avonds ons concert in “Al Azem” een prachtig paleis gelegen direct naast de moskee!

Jan begon ook dit concert solo, op akoestisch gitaar…..prachtig in zo´n atmosfeer. Band kwam erbij na een kwartier, en zo´n anderhalf uur later kwamen we het podium weer af. Een mix van ouder materiaal tot dance beats. Na afloop nog gebabbeld met de Nederlandse ambassadrice, lokale musici, en onze collega groep; de camarata trajectina. De avond afgesloten in Firaz zijn favoriete club/ eethuis; een relaxte plek met (alweer) fantastisch eten. Helaas hebben we Neil, onze geluidstechnicus in het hotel moeten laten; hem was het eten niet goed gevallen:((

4 november

De volgende ochtend vroeg op pad om een masterclass te geven op het conservatorium van Damascus. Daar begrepen we ook dat de muziekscene in Syrië die zich bezig houdt met westerse muziek bestaat uit twee pianisten, twee bassisten, drie drummers en tien gitaristen. De rest zit meer in de klassieke en Arabische muziekwereld. Dit alles op een bevolking die net zo groot is als de onze!! Na ook een contrabas te hebben geregeld konden we een beetje meejammen op bas en piano met Jan en een aantal gitaristen.

Na een vroeg diner (want morgenvroeg vliegen) nog even een bezoek gebracht aan onze collega musici die deze avond optraden in het paleis.

5 november
Een vroeg ontbijt rond 5 uur en daarna een busrit van een klein uur. Nog wat leuke controles en stempels om het land uit te komen en al fladderend met Royal Jordan Airlines via Amman naar Amsterdam.
Weer een te gekke tour!!